شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 18 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۵:۲۹:۴۴

امیر دریادار سیاری مطرح کرد
ضرورت همکاری ارگان‌های دریایی برای تحقق تدابیر توسعه دریامحو

باشگاه خبری فراساحل: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه یک سوم مرزهای کشور مرز دریایی است بر اهمیت توسعه خلیج فارس و همکاری همه ارگان‌های دریایی در این زمینه تأکید کرد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از ایسنا، امیردریادار حبیب‌الله سیاری در سومین کنفرانس بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس، گفت: این کنفرانس گام دیگری در جهت تبیین استفاده از منابع دریا است. این همایش به نحوه استفاده از منابع دریایی کمک خواهد کرد، بنابراین توجه به سیاست‌های دریایی ضرورت دارد. وی با بیان اینکه مفهوم و نظریه بازگشت به دریا مطرح می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر ما از دریا دور شده‌ایم. سیاست‌های استعماری حاکم بر کشور در سال‌های قبل از انقلاب باعث جلوگیری از استفاده از دریاها و دوری از دریا شده است. فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به جایگاه مهم جغرافیایی ایران، افزود: کشور ما هم در شمال و هم در جنوب ساحل دارد. سواحل خلیج فارس، سواحلی نیمه بسته هستند. یک سوم مرزهای کشور مرز دریایی است و مهمترین و موثرترین سواحل کشور ما سواحل مکران است.


وی در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند دریا برای یک کشور یک فرصت محسوب می‌شود. دریا فرصتی برای پیشرفت و حفظ منافع ملی است. دریادار سیاری اظهار کرد: کارکردهای ژئوپلتیکی، بهره‌برداری اقتصادی از دریاها، توسعه هویت در حاشیه نوار ساحلی، توسعه اقتصادی و اشتغالزایی، سیر و سیاحت و التذاذ روحی با مشاهده چشم‌اندازهای دریایی، منابع غذایی، منابع بستر و زیربستر، نقش دریاها در انتقال فرهنگ و دانش، انرژی دریایی (جزرومد، شیب گرمایی، امواج)، بازدارندگی و کاربرد دفاعی از جمله منافع دریاها است. فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سوال اصلی‌مان این است که به چه میزان از نعمت خدادادی و منافع کلان خلیج فارس استفاده‌ کرده‌ایم، گفت: ما استفاده لازم را از خلیج فارس نبرده‌ایم و سیاست کلی این است که در این مسیر حرکت کنیم. وی همچنین به بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 8 آذرماه 94 اشاره کرد و افزود: ایشان فرمودند نسبت به دریا از هر جهت بی‌توجه بوده‌ایم و دریایی با این برکت در طول سال‌های متمادی قبل از انقلاب نادیده گرفته شده بود. جمهوری اسلامی ایران امکان خوبی از لحاظ دسترسی به دریا دارد. علاوه بر آن دریای عمان در واقع در اقیانوس هند است. همچنین کشور ما دریای آزاد دارد. بنابراین به راحتی به همه چهار گوشه جهان دسترسی داریم و اینها موقعیت کمی نیست.


سیاری افزود: از نگاه مقام معظم رهبری علت استفاده نکردن ما از دریا این است که ما این صنعت را دیر کشف کرده‌ایم و هنوز هم که هنوز است بسیاری از مسئولان ما چه برسد به مردم معمولی و عادی قدر این دریا را نمی‌دانند و اهمیت دریا را درک نکرده‌اند و نمی‌دانند که چقدر امکانات داریم. وی همچنین به منافع دریا از نگاه مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت:‌ دریا هم عرصه رویارویی قدرتمندانه با دشمنان و هم عرصه فعالیت موثر و همکاری با دوستان است. همچنین دریا یک منبع عظیم بابرکت برای مردم است. برای دفاع کشور، تجارت و صیادی می‌شود از دریا استفاده کرد. فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه به تدابیر مقام معظم رهبری به توسعه دریامحور جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: تبیین و توجه به اهمیت دریا به ویژه توسط مسئولین و نخبگان پیشرفت سواحل راهبردی مکران، داشتن اقتدار دریایی از جمله الزامات تحقق تدابیر مقام معظم رهبری در زمینه توسعه دریامحور جمهوری اسلامی ایران است. وی با تأکید بر اینکه هر پیشرفتی در سایه امنیت و اقتدار ایجاد می‌شود، افزود: نتیجه همه اینها رونق اقتصادی دریایی و توسعه دریامحور جمهوری اسلامی ایران است که همه اینها در گرو فرهنگ‌سازی دریایی است که اگر این مهم انجام نشود نمی‌توانیم در این مسیر حرکت کنیم. این امر باید توسط همه ارگان‌ها دنبال شود.


امیر دریادار سیاری در ادامه به اقدامات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در جهت تدابیر ابلاغ شده اقداماتی در جهت ارتقاء فرهنگی دریایی، پیگیری پیشرفت سواحل راهبردی مکران، گسترش منطقه مأموریتی، و حضور مقتدرانه در آب‌های آزاد از جمله فعالیت‌های این بخش است. وی با اشاره به همکاری نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران با وزارت آموزش و پرورش کشور، گفت: همکاری با این وزارتخانه در بازنگری کتب درسی صورت گرفته است و بحث اهمیت دریاها در کتاب‌های درسی آورده شده است. تا پیش از این هیچ مطالبی در مورد دریاها و سواحل در کتب درسی نبوده است که در نتیجه این بازنگری مباحثی در مورد دریاها به کتب درسی افزوده شد. فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه به همکاری این ارگان با وزارت آموزش و پرورش در جهت توسعه آموزش‌های دریایی و سواحل مکران اشاره کرد و افزود: بازدید معاونین فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها، و سازمان‌های مردم نهاد از سواحل مکران صورت گرفته است. همچنین تبیین تدابیر ابلاغی در خصوص اهمیت دریاها، نیروی دریایی راهبردی، لزوم حضور در آب‌های آزاد انجام شده و جلسات سخنرانی در تعداد از دانشگاه‌ها و مجامع فرهنگی در حوزه دریاها برگزار شده است.


وی افزود: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک فرهنگی، آموزشی و پژوهشی با سازمان‌ها و دانشگاه‌ها، برگزاری اولین همایش ملی توسعه سواحل مکران از جمله اقدامات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. به گفته امیر دریادار سیاری به منظور توسعه سواحل مکران احداث بیمارستان‌ها در جاسک و بندرعباس، توسعه سازه‌های دریایی سواحل مکران،‌ توسعه مدنیت در سواحل مکران با ساخت شهرک و استقرار کارکنان نیروی دریایی صورت گرفته است. فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه با توجه به تدابیر مقام معظم رهبری توسعه دریامحور از اولویت‌های اساسی برای پیشرفت جمهوری اسلامی ایران است، تحقق این مهم در گرو همکاری منسجم و فراگیر دستگاه‌های ذیربط دریایی است که برگزاری سومین همایش بین‌المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس و سایر همایش‌ها با محوریت دریا در تبیین تدابیر دریایی و توجه به دریاها نقش اساسی ایفا خواهد کرد.



  کد خبر : 1287
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :